Het kruis van een ander

Gesprek van de dag in Jeruzalem

‘Wij Romeinen hebben onze handen vol aan dat eigenwijze volk hier in de provincie Judea. Er is natuurlijk overal wel eens wat aan de hand, maar die Judeeërs spannen de kroon. Ze zijn tegen ons, Romeinen, maar dat is logisch, we zijn tenslotte bezetters. Dat Judea en Galilea profiteren van de Pax Romana schijnt er niet toe te doen. Een paar dagen geleden was er nog een aanslag op ons, waarbij een paar doden vielen. Minstens drie van die opstandelingen werden gevangen genomen.’

De ene Jezus is de andere niet

‘Ze hebben trouwens niet alleen problemen met de Romeinen, onder elkaar kunnen de Joden ook geen vrede houden. Vanmorgen in alle vroegte kwamen ze nog iemand brengen, die ze ter dood willen laten veroordelen. Het schijnt dat hij aanspraken maakt op het koningschap; velen denken, dat hij Judea en Galilea zal bevrijden van de Romeinen. Je zou denken, dat ze hem met open armen zouden ontvangen maar het tegendeel is waar. Ze leveren hem uit aan de Romeinse stadhouder, voor wie hij wel gewoon één van de rebellen zal zijn.’

‘Saillant detail: de leider van moordcommando en die ongekroonde ‘koning’ heten allebei Jezus. Gelukkig hebben ze ook een bijnaam, zodat ze uit elkaar te houden zijn: de moordenaar heeft de bijnaam “Barabbas”, wat betekent: “Zoon van zijn vader”. De gedroomde koning noemen ze ook wel: “Messias”. Sommigen zeggen zelfs dat hij “Zoon van God” is.’

Verwarrend

‘Maar Pilatus, de stadhouder, lijkt meer geloof te hechten aan wat die Jezus Messias zegt en wat hem uit andere bronnen over hem bekend is (hij zou iedereen die hij ontmoette vriendelijk bejegend en geholpen hebben), dan aan de beschuldigingen van de Judese leiders. Hij wil hem vrijspreken en daarmee haalt hij zich de woede van de leiders van het volk op de hals. Als jij het nog snapt … ‘

‘Pilatus in elk geval niet meer. Hij vraagt: “Moet ik jullie weldoener veroordelen? Moet ik soms ook nog een moordenaar vrijlaten?” Je mag raden wat ze staan te joelen: “Laat Barabbas maar vrij en kruisig Jezus!”. En Pilatus geeft ze dan maar hun zin.’

Even later bij Golgotha

‘Zie je ze daar hangen aan die kruisen? Dat zijn m’n vrienden. Nee, niet de middelste, maar die andere twee, de rechtse en de linkse. We hadden een aanslag beraamd, maar er ging wat mis bij de uitvoering. Ja, er zijn wel wat doden gevallen, maar we hebben niet ons doel bereikt. In tegendeel, we werden door de Romeinen gevangen genomen. En die nemen geen halve maatregelen tegen rebellen. Ter dood veroordeeld en geen uitstel van executie.’

Het kruis van een ander

‘Alleen bij die middelste ging het nog sneller: vanmorgen voor dag en dauw opgebracht door de Schriftgeleerden en nu al gekruisigd. Ja, hij heet Jezus, net als ik. Maar een rebel? Nee, zo kun je hem niet noemen. Hij betaalde altijd z’n belasting aan zowel de Romeinse als de Joodse overheid, hij was tegen geweld en wauwelde altijd over naastenliefde; ook vijanden moest je liefhebben. Nou, ik kom liever voor mezelf op!’

‘Maar ja, hij draagt nu wel mijn kruis …’

Bijbelteksten

Het verhaal over Barabbas lees je in Matteüs 27:15-26.

Over Jezus wordt in Jesaja 53:5 gezegd:

Om onze zonden werd hij doorboord, om onze wandaden gebroken. Voor ons welzijn werd hij getuchtigd, zijn striemen brachten ons genezing‘.

Jezus droeg niet alleen het kruis van Barabbas. Hij stierf voor iedereen. Zijn dood geeft mensen een nieuwe kans, een nieuw leven. En leven dicht bij God!

Foto: Ahe via Pexels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.