Bijbelzondag: Ik wens jou ….

Zondag 27 oktober 2019 is door het Nederlands Bijbelgenootschap uitgeroepen tot Bijbelzondag. Op die dag wil het NBG met de kerken in Nederland en Vlaanderen extra stilstaan bij de Bijbel. Om opnieuw stil te staan bij de rijkdom, dat we Gods Woord in handen mogen hebben. Om uit te delen.

Ik wens jou

Ik wens jou …. is het thema van de Bijbelzondag. Het herinnert aan de openingswoorden van de brieven in het Nieuwe Testament en is een oproep om elkaar te bemoedigen, te ondersteunen en het beste te wensen. Het is ook een thema dat je zelf moet afmaken. Denk er eens over wat jij een ander zou toewensen? Je partner, je kinderen, familie of buren. Luister eens naar het gelijknamige nummer van Trinity!

Ik wens jou… veel gezondheid en voorspoed in het leven.
Ik wens jou… dat je blij mag zijn, tevreden mag zijn.
Ik wens jou… het woord van God.

De Bijbel is het woord van God, die het leven overziet. Het is een boodschap van onvoorwaardelijke liefde aan ons, want Hij heeft ons geschapen. Bijbelteksten zijn een steun in het leven. Ze vertellen de boodschap van God:

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft, niet verloren gaat,  maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:16

God zegt niet dat je dit of dat moet doen om erbij te horen. Of dat je dit en dat moet hebben om erbij te horen. We mogen door het geloof in Jezus in zijn koninkrijk komen.

De schrijvers zijn gelovige mensen van lang geleden. Zij beschrijven de gebeurtenissen uit het leven met God. Dat geldt alleen niet voor het begin van het boek Genesis. De eerste dagen van de schepping was de mens er nog niet en was dus geen getuige van de schepping. Pas op het eind van de scheppingsweek werden we als laatste op de wereld gezet. De schrijver heeft zijn informatie van Iemand die er wel bij was.

De Bijbel is ook een volledig boek. Het beschrijft de schepping tot aan de tijd dat het koninkrijk van God op aarde komt. Het beschrijft in dat opzicht de flow van het leven vanaf het begin tot het eind. Een aantal gebeurtenissen die voorspeld zijn in de Bijbel zijn al uitgekomen zoals de komst van de Messias, een ander deel zal nog gaan gebeuren zoals in Openbaring staat beschreven.

Het is een boodschap die gaat over het echte leven. Ik bedoel, dat het niet zomaar verhaaltjes zijn zoals die over Jip en Janneke of de avonturen van Dikkie Dik. De plaatsen die in de Bijbel zijn beschreven bestaan nog in het heden, bijvoorbeeld de Olijfberg. Dat vind ik het mooie aan de Bijbel, de herleidbaarheid naar plaatsen die in het heden nog bestaan. Maar ook dat in de verschillende evangeliën dezelfde gebeurtenissen in het leven van Jezus zijn beschreven door Johannes, Matteüs , Marcus en Lucas. Dat heeft voor mij als lezer waarde, zo is het gebeurd.

De Bijbel kan ook een startpunt zijn voor gesprek met andere christenen. Over sommige dingen denk je weleens verschillend. Dat komt soms doordat de Bijbelteksten moeilijk te begrijpen zijn; soms omdat we de achtergronden niet helemaal kennen of omdat ze op verschillende manieren uit te leggen zijn. Dat is iets dat ik zelf ook wel lastig vindt. Maar door erover in gesprek te gaan of een dienst te bezoeken kom je verder.

De Bijbel zie ik als tegenhanger van het dagelijks leven anno nu waarin individualisme heerst. Iedereen heeft zijn eigen telefoon, is druk met Whatsapp van Facebook, Facebook of Instagram van Facebook. Met velen contact, maar meestal niet zo diepgaand. Mijn behoefte om in gesprek te raken met anderen wordt daar niet gestild. De Bijbel nodigt uit tot gesprek: met God, met anderen. Zo’n gesprek over de Bijbel gaat wel wat dieper dan een like op Facebook en de mooiste foto op Instagram.

Door de jaren heen ben ik met verschillende mensen in gesprek geweest over de Bijbel. Soms op bijeenkomsten voor bijbelstudie soms toevallig met mensen om me heen. Eén van de dankbaarste momenten was een bijbelstudieavond waarop we het Evangelie van Johannes bespraken. Daarin kwam de tekst uit Johannes 3:16 ter sprake. Deze staat eerder in dit stuk al beschreven. Dat zette mij aan het denken over het feit dat ik als mens alles alleen wilde oplossen in het leven. Maar dat ik mocht leren om samen met de Heer door het leven te gaan.

Ik wens jou… mensen om je heen die dicht bij je staan, die naar je willen luisteren en met wie je het leven mee kunt delen. Als het goed gaat, maar ook als het even minder goed gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.